NİÇİN BARIŞ, NASIL BİR BARIŞ, KİMİN İÇİN BARIŞ? ÇALIŞTAYI SONUÇ BİLDİRGESİ

25 Şubat, 2013
23576
NİÇİN BARIŞ, NASIL BİR BARIŞ, KİMİN İÇİN BARIŞ? ÇALIŞTAYI SONUÇ BİLDİRGESİ

NİÇİN BARIŞ, NASIL BİR BARIŞ, KİMİN İÇİN BARIŞ? ÇALIŞTAYI
SONUÇ BİLDİRGESİ


Türkiye’de Kürt meselesinin çözümüne ve toplumsal barışın inşasına katkıda bulunmak amacıyla TBM Diyarbakır Girişimi 24 Şubat 2013’te Diyarbakır’da bir çalıştay düzenlemiştir. Bu çalıştayda aşağıdaki hususlara vurgu yapılmıştır:
 

1. Hükümetile PKK lideri Sayın Abdullah Öcalan arasında başlatılan görüşmeler, sorunun çözümü için olumlu bir havanın doğmasına yol açmış ve çözüm imkânı sunmuştur. Bu görüşmeler desteklenmeli, görüşmeler kurumsallaşmalı ve müzakerelerin her koşulda devamı sağlanmalıdır.
 

2. Görüşmelerin sağlıklı bir zeminde yürümesi için en kısa sürede bir çatışmasızlık ortamı yaratılmalı; taraflar, karşılıklı adımlarla sürecin ilerlemesini kolaylaştırmalıdır. Bu bağlamda KCK davası çerçevesinde tutuklananlar ile PKK’nin elinde tuttuğu kişilerin serbest bırakılması, süreci olumlu etkileyecektir.
 

3. Çözüm için bütün taraflar, toplumsal hassasiyetleri dikkate almalı ve süreci akamete uğratacak tavırlardan özenle kaçınmalıdır. Fırat’ın doğusu ve batısındaki barış algısının ortaklaştırılması için gayret sarf edilmelidir.
 

4. Toplumsal kesimleri ötekileştiren ve toplumda onlara karşı öfke ve nefretin yükselmesine neden olan bir dili kullanmaktan imtina edilmeli, toplumsal uzlaşmaya hizmet edecek bir barış dili kullanılmasına özen gösterilmelidir.
 

5. Tüm toplumsal aktörlerin sürece katılmalarını sağlayacak siyasi mekanizmalar açık tutulmalı ve iletişim kanalları çoğaltılmalıdır. Barış görüşmelerinde tarafların eşit koşullarda diyalog ve müzakereleri yürütebilmesi için Sayın Abdullah ÖCALAN’ıngüvenlik, sağlık ve özgürlük koşullarının iyileştirilmesi gerekir.
 

6. Kürt meselesinin çözümü için, benzer sorunları yaşayan ülkelerin deneyimlerinden faydalanılmalıdır. Ancak, “çözüm taklit edilemez” gerçeğinden hareketle Türkiye kendi özgün çözüm modelini bulmalıdır.
 

7. Sürece sadece “silahsızlandırma hedefi” ile yaklaşılması sorunları çözmeyecektir. Kürt meselesinin altın dayatan sorun alanlarına yönelik anayasal düzenlemeler başta olmak üzere hukuki, siyasi ve kültürel reform programları yürütülmelidir.
 

8. Süreçiçerisindeprovakatifeylemlerolabilir. Taraflar, bu tü rprovakatif eylemleri açığa çıkaracak kararlı bir irade göstermeli ve her koşulda sürecin devam etmesini sağlamalıdır.
 

9. Kendi içinde toplumsal barışı sağlayamayan, Kürt meselesini çözemeyen bir Türkiye’nin, Suriye’ye, Ortadoğu’ya demokrasi ve barışı ihraç etme şansı yoktur. Bu bağlamda Türkiye Cumhuriyeti Suriye’deki Kürt oluşumuna düşmanca bir tutum sergilemekten vazgeçmeli, dostane ilişkiler geliştirmelidir.
 

10. Çalıştayda tüm katılımcıların buluştuğu ortak nokta, Kürt meselesinin çatışma, güvenlikçi bakış açısı ve savaş politikaları ile değil, siyaset alanında diyalog, müzakere ve uzlaşma ile çözülebileceği yönündedir. Sorunun demokratik, eşitlikçi, özgürlükçü ve barışçıl temelde çözülmesi için her kesimin çaba sarf etmesi gerekir.
 

11. Çalıştayımız; TürkiyeBarışMeclisinin farklı görüşlerden akademi, medya, edebiyat ve sanat dünyasından katılımcılar ve STK’larla “ Barışa Omuz Veriyoruz” adıyla başlattığı imza kampanyasına tüm çevrelerden aktif katılım sağlanması çağrısında bulunur.

Kamuoyuna saygıyla duyurulur.